Türkiye'de sayıları hızla artan AVM'ler yeni bir kültür oluşturuyor. Alışveriş yapmanın ve eğlenmenin dışında arkadaşlarla görüşmek için de AVM'ler kullanılıyor.
Türkiye son dönemde sayıları hızla artan ve tüketim alışkanlıklarını değiştiren alışveriş merkezlerini (AVM) tartışıyor. Buna rağmen yıl sonuna kadar AVM'lerin 1,7 milyar ziyaretçiye ulaşması bekleniyor.
Türkiye hızlı kentleşmeyle birlikte AVM kültürüyle tanıştı. Özellikle büyük kentler, tüketimin yoğunlaştığı AVM'lere ev sahipliği yapıyor. Vatandaşlar iş yaşamının dışında kalan zamanın önemli bir kısmını buralarda alışveriş yapmak, eğlenmek, dinlenmek ve arkadaşlarla görüşmek gibi nedenlerle AVM'lerde geçiriyor. AVM'ler özellikle hafta sonları çok yüksek ziyaretçi sayılarına ulaşıyor.
AVM’ler birçok ihtiyacı bir arada paket halinde sunduğu için tüketicilere cazip geliyor. Alışverişin yanında eğlence mekanı olarakta değerlendirilien AVM'ler kültür sanat etkinliklerinin düzenlediği bir mekan haline geldi. Birçok yaş grubuna hitap eden AVM'ler özellikle gençler için boş zaman geçirme ve etkinlikler için adeta tek adres konumuna gelmiş durumda.
Alışveriş Merkezi Yatırımcıları Derneğinin (AYD) verilerine göre, Türkiye'de faaliyette bulunan AVM sayısı 350'leri buluyor. En fazla AVM Türkiye'nin en kalabalık şehri İstanbul'da bulunuyor. Bu kentteki AVM sayısı 100'ü buluyor. İstanbul'u 35 AVM ile Ankara, 19 AVM ile İzmir ve 16 AVM ile Antalya izliyor.
Yıl sonuna kadar AVM'lerin 75 milyar lira ciroya, 1,7 milyar ziyaretçiye ulaşması bekleniyor.
- "Perakende sektörüne düzen gelecek"
Türkiye Esnaf ve Sanatkarları Konfederasyonu (TESK) Genel Başkanı Bendevi Palandöken, TBMM gündeminde bulunan "Alışveriş Merkezleri, Büyük Mağazalar ve Zincir Mağazaların Kuruluş ve Çalışma Esaslarına Dair Kanun Teklifi"ne ilişkin AA muhabirine yaptığı açıklamada, AVM'lerin aile hayatına, sosyal yaşama olumsuz etkileri olduğunu öne sürdü.
Palandöken, önceliklerinin perakende ticaretin kurallarının konulması olduğuna dikkati çekerek, "Biz bu kanunu uzun zamandır ısrarla talep ediyoruz. Geç bile kalındı diyebiliriz. Yasayla beraber organize perakende sektörünün de sıkıntı olan yönlerine düzen gelecektir. Ayrıca vatandaşlar daha kaliteli ürünü, daha ucuza alabilecek. Yıl boyu gerçek dışı indirimler düzene girecek. Vatandaşlar rahat bir nefes alacak. Kuralsız kampayanlar son bulacak" dedinuştu.
Türkiye'de faaliyet gösteren AVM sayıları ve illere göre dağılımı şöyle:
İller | AVM Sayısı |
İstanbul | 100 |
Ankara | 35 |
İzmir | 19 |
Antalya | 16 |
Bursa | 11 |
Kocaeli | 9 |
Muğla | 9 |
Aydın | 7 |
Konya | 7 |
Balıkesir | 6 |
Gaziantep | 6 |
Kayseri | 6 |
Mersin | 6 |
Samsun | 6 |
Tekirdağ | 6 |
Denizli | 5 |
Diyarbakır | 5 |
Eskişehir | 4 |
Manisa | 4 |
Sakarya | 4 |
ana | 3 |
Çanakkale | 3 |
Edirne | 3 |
Hatay | 3 |
Karabük | 3 |
Kırıkkale | 3 |
Kütahya | 3 |
Şanlıurfa | 3 |
Trabzon | 3 |
Uşak | 3 |
Afyon | 2 |
Aksaray | 2 |
Bolu | 2 |
Elazığ | 2 |
Erzurum | 2 |
Giresun | 2 |
Kahramanmaraş | 2 |
Malatya | 2 |
Siirt | 2 |
Zonguldak | 2 |
Artvin | 1 |
Batman | 1 |
Bilecik | 1 |
Bitlis | 1 |
Çankırı | 1 |
Düzce | 1 |
Isparta | 1 |
Karaman | 1 |
Kastamonu | 1 |
Kırklareli | 1 |
Mardin | 1 |
Nevşehir | 1 |
Ordu | 1 |
Osmaniye | 1 |
Tokat | 1 |
Van | 1 |
Yalova | 1 |
0 Yorumlar
lütfen rencide edici hakaret içeren yorumlar yazmayın bunlar yayınlanmıyacaktır hukuki sorumluluk yorum sahibine aittir